Zaterdag 29 juli

29 juli 2017 - St Lucia, Zuid-Afrika

Bliep bliep, bliep bliep......half 5 dat is weer even wennen. Buiten nog pikkedonker.....de vogels liggen zelfs nog te snurken. We worden om 5 uur opgehaald voor een gamedrive in het hluhluwe imfolozi park(Het hluhluwe imfolozi park is het oudste park van Zuid-Afrika en op Yellowstone in Amerika na de oudste ter wereld). De wekker staat dus wel goed. We hoeven gelukkig nergens heen en worden voor de deur opgehaald. Goed geregeld, de kinderen in de goede modus krijgen is een ander verhaal. We redden het en staan mooi op tijd klaar om opgehaald te worden. Om iets over 5 komt de auto voor gereden en we zijn onderweg. Drie kwartier rijden naar het park. Waar we op weg naar Lesotho mazzel hadden met een leuk Nederlands gezin zitten we nu met Fransozen opgescheept. Voor onderweg krijgen we dekens uitgereikt want in zo'n half open auto met wat windschermpjes langs de kant van de auto kan het koud worden. Uiteindelijk valt het mee maar ik denk dat dit komt door de mooie dag die er aan zat te komen. Iets voor 6 staan we voor de poort en de administratie wordt geregeld voor de toegang in het park. Nog even naar de WC en gaan!!!! Om zoek naar mooie dieren. En die zijn er geweest, de eerste die we tegen kwamen zijn de Impala's. Mooie sierlijke dieren, waar er veel van zijn in dit park(blijkt later). Daar heel erg in de verte zien we onze eerste neushoorn(big five) maar tel deze eigenlijk niet mee want hij is wel erg ver weg. Als we na een 3 kwartier onze eerste stop maken zo rond 7 uur zien we een buffel grazen. Wat een indrukwekkend beest( volwassen mannetje weegt 1200 kilo) en dat tijdens een kopje koffie. Deze vinken we echt af voor de big five. We gaan weer op weg en duiken verder het park in en zijn inmiddels op de onverharde paden terecht gekomen. Al slingerend vervolgen we onze weg tot we een giraffe tegenkomen die op grote hoogte de bovenkant van de bomen aan het opeten is( heeft een tong van 45 cm die hij om de tak heen wikkelt en vervolgens terughaalt om alle blaadjes mee te nemen). Stond niet op het wensenlijstje maar wel heel mooi om te zien. Er zijn ook hele stukken waar we weinig tot niks zien......of impala's. En dan in één keer steekt er een kolossale neushoorn over. Wat een ploert, mannetjes wegen tussen de 2000 en 3500 kilo. Hier wil je echt geen ruzie mee hebben. Zelfs niet in een auto. We strepen de neushoorn wel van het lijstje af. Olifant, buffel en neushoorn. Leeuw en luipaard te gaan. Als we verderop weer een buffel denken te zien, blijkt dit een gnoe te zijn of wildebiest zoals ze hier in Afrika zeggen. Lijkt op een afstand een beetje op het kleine broertje van de buffel. Tot aan de lunch zien we zebra's nog meer impala's en enkele andere neushoorns voorbij komen. De impala's leven vaak in grote groepen, de zebra's vaak met een stuk of 5 en de neushoorn zie je vaak alleen soms met 2. We gaan braaien met de lunch en gooien er grote stukken vlees en wat worstjes op. Aangevuld met salade's. Heerlijk gegeten( het is pas 12:00 uur...) om een uur of 1 vervolgen we onze weg voor de laatste anderhalf uur. Vrees dat de leeuw en luipaard niks meer worden. Jawel, een luipaard .....we zien er één..... oh nee het is een luipaardschildpad.....hebben wij weer!!!!!!We zien nog verschillende neushoorns langskomen en zien 3 grote buffels in de riviermonding liggen. Even verderop zien we tegen een berg aan de andere kant een kudde buffels liggen(groep van zeker 80 stuks) maar helaas te weg weg om heen te gaan. Bij de laatste poel die we aandoen nog een indrukwekkend groot nijlpaard en bij het uitchecken nog een olifant. Even plassen en dan 45 minuten terug rijden naar St Lucia. We zijn nog niet compleet qua big five maar hebben het Krugerpark nog tegoed. Hopelijk gaat het daar wel lukken. Morgen hebben we nog één dag in st lucia en helemaal niets gepland (tot nu toe). De maagjes zijn weer helemaal in orde dus we gaan eerst lekker uit eten en nog wat nagenieten van onze dag.

1. Gerrit Rood:
    30 juli 2017
    Kids weer fit?
  2. Gerrit Rood:
    30 juli 2017
    Buffel van 1200 kilo, dat is een jaartje barbecuen Berrie!