Vrijdag 28 juli

28 juli 2017 - St Lucia, Zuid-Afrika

Eigenlijk eind dag 12, er zijn 2 dingen wat ik eigenlijk niet wist. Hoe vaak kun je overgeven zonder dat je eigenlijk overgeeft. Denk dat Tessa het wereldrecord verbetert heeft, mocht dat er zijn? En het 2e is, tot hoe ver je een wasbak vol kunt spugen zonder dat het over de rand loopt. Koen heeft hier ook een record gevestigd. Heb het aantal kopjes niet geteld vanaf de wasbak naar de toilet, het waren er heel veel maar laat ik het hier bij laten. Het lijkt erop alsof ze een goede nachtrust hebben en hopen dat ze morgen opgeknapt zijn. De opkomst van de zon is weer erg mooi. Voordat we nog even naar het strand lopen zitten we een bakje thee te drinken op het balkon op zoek naar aapjes. Rustig opstarten vandaag(zeker gezien gisteravond) en op weg naar Saint Lucia. Tocht van dik 200 km waar we om 15:00 moeten zijn voor een krokodillen en nijlpaarden tocht met een boot. We zijn nu in het stuk zuid-Afrika beland waar het een graad of 23/24 is(in de winter) dus de korte broek gaat aan en niet meer uit.....heerlijk!!! Auto vol gepakt en daar gaan we weer. Één half dood en één pips vogeltje op de achterbank. De tocht gaat langs de kust ophoog en wat we veel zien suikerrietplantages onderweg. Het dorre landschap is ingeruild voor volledig groen. De rit verloopt rustig ook voor de vogeltjes op de achterbank want het is niet berg op en af maar gewoon rechtdoor en heel relax. Wat ons verder opvalt is dat hier (de boeren of de herders) het vee gewoon langs de snelweg laten grazen. Uiteindelijk duurt het 2,5 uur en we melden ons om half 1 op plaats van bestemming Saint Lucia, Oppi rotse. We zijn nog nooit zo vroeg op de bestemming geweest. De eigenaresse laat ons het appartement zien en zegt: er komen vandaag ook nog andere mensen en die zijn maar met 3.....ik geef jullie het grote appartement. Dat merken ze toch niet. Nu hebben we allebei een aparte grote slaapkamer met douche, bad en WC. Grote woonkamer en een terras voor ons zelf. Wat is zuid-Afrika goed voor ons. We gaan nog even de jacuzzi in, is wel lekker maar iets aan de koude kant. Misschien als het vanavond wat afkoelt nog eens proberen. Nog even chillen en dan gaan we naar de boot voor de nijlpaarden en krokodillen. Het is inmiddels al zo lekker weer dat ik in de zwembroek op het terras zit. Half 3, we gaan ons klaarmaken voor de tocht. Netjes op tijd, we hebben een klein bootje geregeld ipv zo'n hele grote joekel. Onze kapitein is Lawrence, en dat blijkt een gouden greep. Hij wil gelijk helemaal naar het einde van de wetlands omdat daar nijlpaarden op het droge liggen met krokodillen ernaast. Want de foto's zijn veel mooier als deze beesten uit het water zijn. We stoppen nergens voor want we willen er als eerste zijn. Naar een 20 minuten varen zien we een klein stukje land waar een stuk of 25 nijlpaarden liggen. Naast de nijlpaarden liggen de krokodillen in de zon om op temperatuur te blijven. Wat een gaaf gezicht en wat zijn we er dicht bij. We zijn de eerste dus hebben ruim de tijd voor mooie foto's. Lawrence keert de boot om van de andere kant nog foto's te maken. Er komt een grote boot aangevaren en in één keer binnen een mum van tijd lopen de nijlpaarden allemaal met groot geweld achter elkaar aan het water in. Wat een spectaculair gezicht. Hebben we weer mooi even meegepikt. Op de terugvaart zien we een grote visarend boven in een boom zitten. Hij lijkt te wachten tot we foto's van hem gemaakt hebben . Tijdens het wegvliegen nemen we nog wat top actie foto's. Een mooie afsluiting van een leuke boottocht. We meren weer aan en geven Lawrence een tip voor de mooie boottocht. Vanavond even zelf wat eten maken om de buikjes weer rustig te laten wennen. Daarna duiken we er vroeg in want morgen worden we om 5 uur( in de ochtend)opgehaald voor een gamedrive in het hluhluwe imfolozi park. Op tijd naar bed dus met z'n allen