Dag 21 Los Angeles

9 augustus 2019 - Hollywood, Los Angeles, California, Verenigde Staten

Tessa en ik hebben de overwinning met het spel " 30 sec" nog tot in de late uurtjes gevierd.....Maar ja het leven op vakantie gaat natuurlijk gewoon door, wekker gezet op half 8. Even rustig wakker worden en daarna weer in de inpak en vertrek modus. We willen graag na de spits(als die er is) vertrekken richting LA, dus we zitten rond 9 uur in de auto. Afscheid genomen van de familie ter plaatse en afgetankt voor de reis. We zijn mooi op tijd, kunnen vanaf een uurtje of 14:00 inchecken en rijden op het gemak richting de op één na grootste stad van Amerika. In principe rijden we rechtstreeks tenzij we tijd over hebben dan pakken we nog een stuk van de Mulholland Drive. Dit is een soort Highway 1 met kronkelige kleine weggetjes(en mooie uitzichten) maar dan rond LA. De reis gaat als een tierelier en we zijn volgens planning rond 11:45 op plaats van bestemming. Plan B gaat dus in werking en we rijden richting Mulholland Drive. De weg loopt rond LA en we bezoeken een aantal uitzichtpunten maar merken toch dat LA niet iets specifieks heeft waar je naar op zoek gaat. Geen Skyline en geen bijzondere gebouwen, wel groot maar niks wat er uit springt. Behalve natuurlijk de Hollywood letters die we helemaal op het einde van de rit op de berg zien staan. Wisten jullie dat dit eigenlijk "Hollywoodland" origineel is geweest?. Door een aardverschuiving zijn de laatste 4 letters er afgebroken en vanwege geld gebrek eigenlijk nooit meer is hersteld. We komen om half 2 aan en kunnen gelukkig gelijk onze kamer in, even een uurtje lekker chillen en dan weer op pad. We wilden eigenlijk met de auto richting Downtown LA maar op aanraden van ons hotel gaan we gewoon lekker met de metro. Het verkeer hier in LA zit vanaf een uurtje of 16:00 tot aan 21:00 helemaal vast en kun je bijna geen kant op in het verkeer. Dan is de metro beter geregeld want met een goed half uur staan we gewoon precies waar we willen zijn. We beginnen weer met het afvinken van het lijstje en zoeken allereerst naar de "LA City Hall" op waar je vanaf de 27ste verdieping aan alle kanten over LA heen kan kijken. We wandelen een paar blokken en schieten een straat in waar veel muurschilderingen aanwezig zijn(street art). De "last bookstore" is de volgende op de lijst. Dit is een oude boekenwinkel waar iedereen zijn boeken kan verkopen en waar ze op een aantal leuke manieren boeken uitgestald hebben. Daarna gaan we richting de "Walt Disney Concert Hall" waar we allen even aan de buitenkant een foto maken voor het boek. Half 7 heeft Sas tickets gereserveerd voor Museum "The Broad", we zijn iets aan de vroege kant maar dat maakt niks uit want we kunnen er gewoon in. We lopen door ruimtes met moderne kunst, dan is het toch makkelijk dat Tessa kunstgeschiedenis in haar pakket heeft gehad. We krijgen een beetje uitleg als we langs de schilderijen of bijzondere beelden lopen. Ik moet zeggen dat het niet echt mijn ding is, wat dingen vind ik wel aardig maar het grootste gedeelte kan ik niet echt veel mee(en koen ook niet). Sas heeft nog een paar specifieke dingen opgeschreven waar we zeker heen moeten, maar deze kunnen we eigenlijk niet vinden(foto's maken met allerlei spiegels om je heen). Na wat navraag blijkt dat je je hier voor moet inschrijven ...mmmmm, snel helemaal naar beneden en inderdaad een lange rij voor de inschrijving. Als we aan de beurt zijn blijkt dat er een wachttijd is van 75 min, dat kan nog net voordat het museum dicht gaat. We gaan eerst wat eten en kunnen met het sms bericht wat we op de telefoon krijgen gewoon weer naar binnen. Het is ongeveer 10 min lopen naar "Grand Central Market", een soort Markthallen van Rotterdam maar dan anders. Heeft Tessa net eten besteld, krijg ik een sms bericht dat we binnen nu en 20 min naar binnen kunnen anders vervalt de mogelijkheid om foto's te maken. Lekker dan net eten besteld....snel navragen hoe lang de pizza nog op zich laat wachten. Minuutje of 5 wachten en dan met de pizzadoos in de hand snel onderweg. Ik hou al lopend de doos vast en geef de stukken pizza door aan Tessa om op te eten. De eerste 2 stukken gaan prima maar bij stuk 3 hoor ik een vloek, stuk pizza valt op het nieuwe(net gisteren aangeschafte jurkje van Tessa). Ik kijk snel, doekje er langs valt reuze mee en door anders halen we het niet. Bij het volgende stuk pizza gebeurt hetzelfde, via haar handtasje over de jurk heen. Godv........., ik kan toch zo ook geen pizza eten en kijk nou naar mijn jurk....Weer een doekje er langs en ik eet snel de laatste 2 stukken op om erger te voorkomen. We zijn net op tijd en kunnen via de telefoon en onze tijd zo doorlopen om de foto's te maken. Erg bijzonder en erg aparte foto's worden er op deze manier gemaakt. Tessa blij met het resultaat en dan vindt papa het al snel goed. We lopen rustig op ons gemakkie terug(Sas en koen wachten in de Grand Central Market) en ik bestel nog even 2 heerlijk taco's. Tessa eet lekker mee en we lopen langzaam richting de metro voor onze terugreis. Wat een middagje downtown moest worden is toch iets uit de klauw gelopen. De slippertjes hebben het goed gedaan maar een beetje pijn in de poten hebben we allemaal wel.