Woensdag, 2 augustus

5 augustus 2017 - Lower Sabie Rest Camp, Zuid-Afrika

We zitten de eerste nacht in Skukuza in 2 huisjes. De kinderen apart, dat is voor het eerst deze vakantie. We gaan het vandaag weer zelf doen. De route naar lower sabie is al uitgezocht. We starten om een uur of 9 voor de eerste 55 km daarheen. Daar inchecken, mooi op tijd en dan gaan we in de middag voor de 2e keer op pad voor wie zin heeft. De dagen zijn erg intensief en zo houden we het hopelijk voor iedereen leuk. Ik merk dat de leeuwen van gisteren de druk van het moeten spotten er vanaf gehaald heeft en dat is erg fijn. Mochten we het luipaard toch spotten dan zien we dat echt als een bonus. We ontbijten om half 9 lekker in het zonnetje....heerlijk, kunnen we wel aan wennen zo. De route wordt op aanraden van Tessa toch nog iets veranderd en om 9 uur rijden we de poort van skuzuzu uit. Het avontuur van de 2e dag tegemoet. De eerste dag was al zo mooi, kan toch niet doorgaan zo? Wat ons opvalt in dit stuk van kruger is dat je eigenlijk nooit lang hoeft te wachten tot je wat wild ziet. De impala's en kudu's zien we weer geregeld langs komen. We letten met name op de draai van de hoorns(kudu) om te zien hoe oud ze zijn. Halve draai is 2 jaar, hele draai 4. We zien heen hele grote met 2 hele draaien en we denken nog een halve. Een groot beest tussen de 8 en 10 zo ongeveer. Even later komen we een grote spelende familie aapjes tegen op de weg met hele (lieve) kleintjes er tussen. Het lijkt erop alsof het weer een mooie dag gaat worden. We vervolgende weg en zien aan de linkerkant een hele grote kudde olifanten staan. De meesten rijden door maar wij besluiten te wachten. Volgens Tessa en Koen gaan die oversteken. Het duurt even maar inderdaad ze steken voor onze neus allemaal de weg over, de kudde is nog veel groter dan we dachten. Wat een aantal en wat zitten er hele kleintjes maar ook gele grote tussen. Grappig, gisteren geen olifant gezien en nu steken er wel 40 over(en aan het eind van de dag hebben we er wel 100 gezien) We vervolgen onze weg. We spreken onderweg weer de nodige mensen aan om te vragen of ze wat hebben gezien. Op het moment dat we met een wat ouder stel op de weg van auto maar auto staan te praten(er is een leeuwen familie gespot, 20 km verderop) zien we een paar hele rare grote vogels(southern Ground hornbills)voorbij lopen. We maken er foto's van(later blijkt dat er foto's hangen bij de receptie, wie heeft deze gezien? Omdat ze zo bijzonder zijn). We passen onze route iets aan, sorry tessa. Want we willen natuurlijk wel nog een paar leeuwen zien, het is nog erg ver. We willen niet overal langs scheuren en dien het dus op ons eigen tempo(volgens de kinderen veel te langzaam). Dat is maar goed ook, want we komen onderweg nog een grote groep buffels tegen die de weg oversteekt, en later een hele grote groep die dan het grazen zijn. We maken mooie foto's van giraffen die heel dicht langs de kant staan. Als we nu toch ook weer leeuwen zien. Het duurt nog een dikke anderhalf uur voordat we er aankomen ( het is vlak bij Lower Sabie, onze volgende overnachting ). De auto's staan al te wachten, we moeten even zoeken maar daar zijn ze asn de andere kant onder een grote boom, een hele familie bij elkaar. Wat gaaf, er is geen beweging in te krijgen maar zo liggend zijn ze ook heel gaaf(als het koeler wordt gaan ze pas op pad en we hebben 30 graden hier, dus....). Het is inmiddels na 1 uur en we rijden door op in te checken. Iets aan de vroege kant, dus eerst even wat eten. We besluiten tijdens het inchecken gelijk een night drive te boeken voor vanavond ( van 20:00 tot 22:00)Koffers aan de kant en wat doen we? Tessa heeft even genoeg gezien, Koen wil graag nog mee voor het 2e rondje van de middag. We starten om 3 uur weer op, route uitgezet door Koen en daar gaan we weer. Weer een mooie route met als hoogte punt de hyena's die we zien. We komen om kwart voor 6 weer terug, wat mij betreft te laat want het laatste stuk tijdje al bijna in het donker. We spelen wat spelletjes tot het kwart voor 8 is en dan naar de night drive. We komen eraan en zien al een heleboel mensen staan en een grote truck(dat voelt niet goed) we zitten met veel te veel mensen, als we al wat zien zit iedereen als een achterlijke over elkaar heen te fotograferen. We moeten onderweg met lampen schijnen om wat te spotten met gevolg als je wat ziet dat de beesten zich rot schrikken door de lampen. Hebben ze dat niet( bij de hyena's) dat zij. De foto's vol lichtstralen wat allerlei lampen. Kort samengevat, dit vinden we helemaal niks. Thuisgekomen gaan we lekker voldaan slapen na dik 120 km(zelf gereden zonder night drive) door het krugerpark gereden te hebben. Op naar morgen richting Satara