Donderdag 3 augustus

5 augustus 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

We gaan naar Satara vandaag, een tocht door kruger van bijna 100 km. We overleggen wat de route wordt. Paar extra lusjes links en rechts erbij, komt helemaal goed. Gelijk bij Lower Sabie gaan we de onverharde weg al op voor een stuk van bijna 30 km. Benieuwd wat we tegen gaan komen. Voor het eerst in kruger hebben we hele stukken dat we helemaal niets zien. Moest er toch een keer van komen na die 2 eerste fantastische dagen. Het blijkt maar weer dat het allemaal niet op bestelling gaat. Na een dik uur in het "helemaal niets" te hebben gereden zien een een aantal auto's bij elkaar staan. Spannend wat is het?.......wat zien we daar aankomen wandelen? Nee, het zal toch niet.....kijk eens goed.....ja echt!!!! Komt moeder cheetah met 3 welpen over de weg naar ons toe lopen. De hele auto gaat heen en weer van opwinding. Ze gaan midden op de weg liggen op een nog behoorlijke afstand. Wat doen we dichterbij of blijven we stil zitten in de auto. Eerst wat foto's maken dat we zeker weten dat het vastgelegd is dan langzaam dichterbij. Sas wordt helemaal hyperdepiep en de foto's worden van steeds dichterbij genomen. Dan staan ze op lopen door de bosjes en komen achter de auto weer de weg op. Dus auto langzaam achteruit om foto's te maken. Je ziet de cheetah's denken...die zijn gek, dat moet dan maar even.....een half kaartje vol geschoten later besluiten we al trillend onze weg te vervolgen. Wat een mazzel met zulke gave foto's. De rest van de ochtend is hetzelfde als hij begon....met bijna geen dieren. De cheetah's maken het meer dan goed. De luipaard zou de big five compleet maken maar een cheetah is ook niet verkeerd. Als alternatief proberen we verschillende volgens te spotten. Een grote boabab(zuid Afrikaanse boom) pikken we nog even mee. Tot we op een grote groep olifanten stuiten die zich aan het wassen zijn. Voorzichtig rijden we er tussen door met mooie foto's als resultaat. We merken aan de kinderen dat ze het een beetje gehad hebben en we rijden door naar Satara om in te checken. Zwembroeken aan voor een frisse duik(koud water dus dat lukt) in het zwembad. We zijn er weer fris en fruitig. Even wat drinken in het zonnetje en stiekem toch nog een laatste rondje voordat het donker wordt. Wie gaat er mee? Meeste zin is er bij de kinderen af(logisch, hebben toch alweer 5,5 uur en dik 100 km in de auto gezeten) dus wordt ritje met z'n twee. We hebben een tip voor een Satara rondje gekregen met een mooie waterplaats erin. Dat wordt het laatste ritje vandaag....we gaan op pad. We hebben nog geen 5 km gereden en stuiten op een hele grote kudde buffels. We zijn eigenlijk te ver gereden, wat doen we door of terug. We besluiten door te rijden. Hoe goed hebben we dat gedaan, bocht door en we stuiten op een grote mannetjes leeuw. Deze ligt uitgebreid klaar voor de foto's. We kunnen er zo dichtbij komen dat de foto's zo gaaf zijn geworden. Wat een mazzel, we hadden stiekem nog gehoopt dat we een leeuw van echt dichtbij konden zien. Nou deze is echt dichtbij, wat een indrukwekkend dier!!! We maken ons rondje af, zien nog wat mooie olifanten, zebra's en giraffen. Als we weer in de buurt komen van waar we de leeuw het laatst gezien hebben staan weer allemaal auto's. We wurmen ons er tussen en zien achter de bosjes dat een leeuw een kleine buffel aan het opeten is....de foto's zijn helaas niet scherp geworden maar "live" was het erg heftig om te zien. We zijn net voor het sluiten van de poort(18:00 uur) binnen. We bekijken de foto's nog een keer met z'n allen. Niet normaal zo'n derde dag, elke keer denken we het kan niet mooier, blijkbaar toch weer. We genieten tijdens het eten nog even samen na van weer een mooie dag. Morgen de laatste dag in krugerpark, benieuwd wat deze ons gaat brengen. Eigenlijk maakt het niets uit want qua dieren spotten zijn we ongelofelijk verwend. Misschien een toetje op de taart? We gaan op tijd slapen want we moeten er morgen vroeg uit.