Dinsdag, 1 augustus

5 augustus 2017 - Skukuza, Zuid-Afrika

We worden vroeg wakker. Na de miezer gisteravond zijn we benieuwd wat de zonsopkomst bij ons in het dal wordt. Het hele dal hangt vol met mist wat langzaam optrekt. Een erg mooi gezicht. We maken de kids weer wakker rond een uur of 7 want dan kunnen we weer rond 8 gaan rijden. De routeplanner van vandaag voorspelt niet veel goeds. Afstand 235 km naar skuzuza in het krugerpark, verwachte tijd om te rijden dik 4 uur. We vertrekken, we zien het wel. Als we rond 8 uur vertrekken is het eerste stuk altijd druk. Nu hebben we extra pech omdat we gelijk in een grote stad aankomen. We volgen de TomTom dwars door de stad en dan via een slinger weg de stad uit. Het lijkt goed totdat we ineens op een onverharde weg komen van dik 20 km die ons over de heuvels binnendoor moet leiden. Dit is een regelrechte uitdaging hier in Swaziland. We kijken elkaar aan en denken allebei, alsjeblieft geen lekke band. We worden gespaard en bereiken de gewone weg weer. Een uurtje later gaan we de grens weer over richting zuid-Afrika. Bij het verlaten van Swaziland halen we aan de verkeerde kant de stempels(willen weer naar Swaziland) dus moeten we weer terug voor de juiste. De man bij de grens loopt maar met ons mee want heeft er weinig vertrouwen in dat het goedkomt. Alle stempels staan erin en we gaan op weg naar het krugerpark. De bedoeling is om er zo snel mogelijk het park in te gaan en dan zo richting onze eerste overnachting (Skuzuza). Het is 12 uur en we zijn al in het park, het is vanaf hier nog 65 km. Even aanmelden en wat blijkt? , staan we naast dezelfde mensen van de Lesotho toer en het eten van gisteravond. Hoe is het mogelijk!. We gaan starten met onze eigen safari en besluiten een paar lusjes extra te nemen want we hebben tijd genoeg. De eerste dieren zoals antilope's, kudu's en hangbuikzwijntjes komen al langs. Sas is erg van de vogels dus daar zien we ook een paar hele bijzondere van. De eerste lus zit erop, op naar de volgende. We hebben geluk want hier zien we al wat giraffen en neushoorns, wel aan de andere kant van de weg maar toch. Een hele grote uil in een boom en een grote roofvogel(buizerd of een arend) spotten we ook nog. We willen meer en gaan de bocht om en kijken zo op 3 imposante buffels, kijk dit willen we zien. We rijden verder en ik besluit om als het kan wat mensen onderweg in de auto aan te spreken of ze wat gezien hebben. Bij de derde auto lijkt het alsof we geluk hebben. Er zijn 7 km verderop een aantal leeuwen gespot, is het lot ons goed gezind? We rijden met redelijke snelheid zonder op welk andere dier ook te letten regelrecht naar de aangegeven plaats. Hier staan al een aantal auto's......even geduld. Check, ze moeten hier iets verderop liggen in het gras. Auto gepositioneerd en ja hoor.....jihaaaa. We hebben ze gezien en geweldig mooi vastgelegd op de foto. Al nagenieten vervolgen we onze weg(dat is nummer 4 van de big five). Dan zien we aan de rechterkant van de weg een aantal neushoorns aankomen, het zal toch niet!!! Ze steken voor onze auto de weg over, de hele familie bij elkaar. Hoeveel geluk kun je hebben, zo gaaf!!!! Daar gaan we weer, we spotten in onze eigen auto meer dan op de gamedrive's die we hebben gehad. Het is inmiddels een uur of 4 en we besluiten dat het goed is geweest en gaan richting Skuzuza. We rijden de grote verbindingsweg op om wat sneller te gaan. Plots zien we een giraffe aan de rechterkant, een mooie grote. We staan naar de rechterkant te kijken maar aan de linkerkant staat de hele familie giraffe klaar om over te steken. Auto iets achteruit en laat maar komen. We komen van geluk nog onder de trein hier. We accepteren het geluk met beide handen. De foto 's liegen er niet om. Nog een klein stukje rijden en even later checken we in. Pakken de spullen maar weer uit de auto en in het huisje. Lekker eten en nagenieten van onze mooie eerste dag in het krugerpark. Dag 17, 4000 km gereden