Woensdag 26 juli

27 juli 2017 - Underberg, Zuid-Afrika

We hoeven vandaag niet zo vroeg weg. Kunnen dus even ietjes relaxen. Lekkere broodjes gehaald dus gewoon normaal samen ontbijten. Broodjes gemaakt en nog even kopje thee erbij. Pak de ketel doe er wat water in en zet deze op het vuur. Vijf tellen laten schik ik me het laplazerus, blijkt dat ik de waterkoker op het vuur gezet heb. Inmiddels staat de waterkoker in vuur, met halsbrekende toeren de in brand staande waterkoker in de gootsteen gezet voordat de hele boerderij in brand staat. Hè, je kunt de dag maar gewoon goed beginnen. Vandaag staat de Sanipass op het programma. We gaan vanaf Underberg in een dikke SUV richting het land Lesotho. Lesotho ligt midden in zuid-Afrika maar is toch een land op zich. We hebben vanuit Nederland allerlei spullen meegenomen zoals tekenspullen, ballonnen, stuiterballen om daar uit te delen. Start is om 9 uur, Mike is onze chauffeur en we halen eerst nog een ander gezin op. Het andere gezin blijkt ook Nederlands te zijn en komen uit Tilburg. Scheelt een stuk qua gezelligheid op zo'n rit van 48 km, waarvan 25 km onverhard. We verblijven in Underberg met een hoogte van 1400 meter boven de zeespiegel. Dit is waarom het hier in de avond ook zo afkoelt. Onvoorstelbaar dat ze hier geen verwarming hebben, alles doen ze met een houtkachel. De eigenaresse zegt dat ze hier qua kou ongeveer 8 maanden winter hebben, lekker dan. De grens van Lesotho ligt op 2873 meter dus we hebben nog al een hoogteverschil te overbruggen. Het eerste stuk is een makkie, we overbruggen qua hoogte een paar honderd meter dus dat schiet niet echt op. Maar dan begint het echt , de weg is onverhard (24 km) maar zit zo vol gaten, kuilen en uitstekende stenen dat het vanaf hier kansloos is voor een gewone auto. Hier heb je echt een 4x4 nodig en wat ons wordt voorgespiegelt waarschijnlijk ook nog een lage giering. De tocht vordert gestaag en we zien de eerste baboons alweer verschijnen. Plotseling stopt Mike en wijst naar een boom aan de rechterkant met een "Long crusted Eagle" erin. We zien een adelaar in een boom zitten en even later weg vliegen(en gewoon vastgelegd met de camera) Hoe gaaf is dat!!!gaande weg de tocht zien we de plaatselijke vogels die hoog in deze bergen leven zoals de "Ground wood pecker", "Stoneceat" en de "Gurney Sugarbird". Wat is dat? 2 mensen op een mountainbike die naar boven fietsen? We rijden er langs .....blijken het Nederlanders te zijn. Op fietstocht door Zuid-Afrika. Willen dit wel eens proberen om te kijken hoever ze kunnen komen. Één keer in de verte hebben we ze nog gezien daarna niet meer..... We komen aan bij de Zuid-Afrikaanse grens. Hier worden voor het eerst onze paspoorten ingenomen en gestempeld. We zitten hier op bijna 2000 meter hoogte. Vanaf hier is het nog 8km naar Lesotho en de echte grens( dat is de berg waar we overgaan en niet dit kantoor voor de paspoort controle) In deze laatste 8km moeten we nog dik 900 meter de lucht in. De lage giering wordt ingeschakeld en we maken ons op voor het laatste stuk. We worden nu op bepaalde stukken zo hard door elkaar geschud dat Mike zegt: dit is nu een "South African Full Body Massage". Op naar Lesotho en de hoogste kroeg in Afrika. Kom maar op met dat biertje. Onderweg zien we fantastische vergezichten waaronder de "12 apostelen" en een bevroren waterval. Het is hier zo mooi dat het bijna niet vast te leggen is op een camera. Na dik 2,5 uur rijden bereiken we de top en dus Lesotho. Hier worden onze paspoorten weer ingenomen. We rijden nog een km of 6 door en komen aan bij een lokale gemeenschap. Hier krijgen we uitleg hoe het is om in Lesotho te leven. Indrukwekkend hoe weinig deze mensen hebben. We proeven het zelfgemaakte brood en kunnen dan rondlopen in het kleine dorpje. Hier zien we de kans om onze meegenomen spullen uit te delen. De kinderen vinden de spullen prachtig wat ze krijgen en zingen nog voor ons. Tijd om te gaan maar eerst langs de hoogst gelegen kroeg in Afrika om wat te drinken en te eten. Het biertje smaakt uitstekend net zoals de witte wijn, hamburgers en de spaghetti. Met de buik vol maken we ons op voor de terugreis van nog eens 2 uur. Beneden aangekomen, het is inmiddels 16:00 uur kijken we terug op een fantastisch mooie tocht en prijzen we ons gelukkig dat we in Nederland wonen. We doen nog wat boodschappen en maken ons op voor een spelletjes avond(want we hebben geen WiFi). Morgen pakken we onze eigen auto weer in en vervolgen onze tocht door Zuid-Afrika.

1. Irma:
    27 juli 2017
    Wauw, wat prachtig geschreven, wat maken jullie de reis van jullie leven zo. Genieten!