Woensdag 19 juli

19 juli 2017 - Hermanus, Zuid-Afrika

Spannend......vandaag toch op zoek naar een van de favorieten.....de walvis. En dan met een kajak. Zo'n groot beest en dat in zo'n heel klein bootje. Uiterlijk 07:00 in de auto als we om 9 uur willen kajakken, want ons appartement ligt ook nog boven Kaapstad. Het is even druk als we vertrekken in Kaapstad maar dan kan het gas erop. Klokslag kwart voor 9 staan we bij "Walkerbay" het bedrijf van Herman de Vries voor het kajakken. Er is echter helemaal niemand....slik. We hebben inmiddels (oude telefoon meegenomen en een plaatselijk kaartje gekocht) een telefoon met zuid-Afrikaans nummer tot onze beschikking en bellen Herman op. Helaas, heeft ons gisteren geprobeerd te bellen(op telnr Nederland, gaat nie werken nie ) om te zeggen dat de zee veel te wild is voor de kajak en dat het niet door kan gaan. Godnonderjuu.....hebben wij weer. Check, wat gaan we doen. Schakelen...We zijn langs een informatie huisje gereden, snel daar vragen voor alternatief. Wat een mazzel we kunnen nog op een boot mee om walvissen te spotten. Vol gas naar de andere kant van de baai want ze wachten voor het vertrek op ons. De reddingsvesten aan en rechtstreeks de boot op en gaan!!!! Daar merken we voor het eerst waarom het kajakken niet door is gegaan. Goeiegenade wat een golven. De boot vaart voor het eerst sinds 5 dagen weer uit (vanwege het slechte weer)dus de bemanning is helemaal wild. Op weg naar Gansbaai voor het spotten. Een vak op zich om te kijken waar de walvissen zijn, welke kant ze op zwemmen en waar ze eventueel boven komen. Na een half uur turen en af en toe kijken in de verte (daar is er één) begonnen we toch elkaar een beetje bedenkelijk aan te kijken. Het zal toch niet zo zijn dat we het hier mee moeten doen. Maar gelukkig het laatste stuk van het spotten hebben we het geluk gehad om een paar van deze prachtige dieren van dichtbij te zien. Eind goed al goed. Totdat we aan de terugreis begonnen.....een dik half uur butsend tegen de golven in(als bedankje extra hard volgens mij) nou dat hebben we geweten. De zeebenen zijn duidelijk niet meer wat ze geweest zijn, met als gevolg 2 kotsende kinderen, een wit wegtrekkende Saskia een moeilijk voor zich uit kijkende Berrie. Wat waren we blij dat we vaste wal onder onze voeten hadden. De cola en het zakje chips deden wonderen. Eenmaal hersteld zijn we doorgereden naar "Dutchies" (Nederlands eet tentje )aan het strand om het gevoel in de buik weer een beetje terug te krijgen. Eenmaal de energie reserves weer aangevuld besloten we om in de middag nog even naar "Betty's Bay" te rijden om naar een tweede pinguïn kolonie te kijken. Aan het strand en wat kleinschaliger en daardoor wat ons betreft leuker om te zien. Daarna inchecken bij ons appartement Baleens. Schitterend gelegen(kijkt vanaf balkom op de zee) en erg leuk ingericht. De kinderen zijn er klaar mee en gaan op de WiFi. wij zijn toch nog beetje onrustig en besluiten om nog even naar het volgende dorp "De kelders" te rijden voor een zonsondergang ..... Als slot heerlijk gegeten bij Lizette's in Hermanus. Wat zullen we lekker slapen.Tussenstand na 4 dagen.....Bijna 700 km gereden