maandag 24 juli

24 juli 2017 - East London, Zuid-Afrika

Wat lekker, eventjes uitslapen. Dat doet een mens goed. Ondanks dat je op vakantie bent is het met zo'n rondreis best hectisch. We hadden ons dat niet voorgenomen maar het sluipt er toch af en toe in. Heerlijk ontbijtje bij Avoca met scrambeld eggs en bacon, vers geperste jus. Kunnen we wel aan wennen. Om half 10 gingen richting het opvangcentrum voor o.a cheeta's. Na een half uurtje rijden zagen we het liggen. Aangekomen blijkt dat het niet alleen om cheeta's gaat maar ook andere katachtigen. We sluiten aan bij een rondleiding die een uurtje duurt. Hier zien we allerlei verschillende beesten die opgevangen zijn om verschillende redenen. De cheeta's zijn heel erg bedreigd en vanwege de geringe aantallen (leven in kleine groepjes ver van elkaar) zorgt dit voor heel veel inteelt. De gevolgen zijn dat er een grote sterfte is van deze dieren door genetische afwijkingen. Wat ze hier proberen te doen is de verschillende bloedlijnen weer bij elkaar brengen zodat er weer meer gezonde dieren overblijven. Marinus(van de rondleiding) was een gepassioneerd verteller waar de liefde voor de dieren van af spatte. Zo zagen we verder nog Leeuwen, Servals , Meerkatten, luipaarden, Hyena's. Het uiteindelijke doel was het aaien van een cheeta, maar Marinus had al gezegd dat dit alleen onder bepaalde voorwaarden zou kunnen( moest zelf initiatief tonen en na hem toe komen) Philip de cheeta lag heerlijk te slapen en had werkelijk geen enkele intentie om ook maar wat te gaan doen. Om deze reden ging het aaien niet door maar konden we wel mooie foto's naast Philip nemen. Al met al een mooie rondleiding van een organisatie die echt het goede voor heeft met de dieren. Terug naar Avoca om te betalen (moest cash en dat waren we vergeten, was niet erg want we moesten toch weer die kant op) en dan op weg naar East London. Een rit van bijna 300 km dus niet te lang treuzelen en gaan. Het is toch wel een rit die 300 km, maar zo door Zuid-Afrika is het niet echt een straf want het landschap is erg gevarieerd. Van hele stukken met lage bebossing tot vlaktes waar bijna niets groeit. Zo komen we onderweg in een keer een stuk onverharde weg tegen van 12 km die we al hobbelend en stuiterend afleggen. Na 3,5 uur aangekomen in East London bij Mc Kenzies. Elke keer denken we dat we we de verschillende accomodaties wel gezien hebben maar deze is ook weer zo bijzonder. Een grote tuin die loopt tot aan de Nahoon rivier. We zetten morgenvroeg de wekker op half 7 om hier de zonsopgang te zien met een heerlijk bakje koffie en thee in de tuin. De verschillende soorten vogels is hier enorm(ligt een boek op tafel die hier allemaal rond moeten vliegen) en die gaan we hopelijk morgenvroeg spotten. We drinken er nog een en doen de luiken vroeg dicht.