Maandag 17 juli

17 juli 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag staat Robben Eiland op het programma samen met Boulders Beach en kaap de goede hoop. Ambitieus maar we gaan kijken of het lukt. 07:00 uur de wekker na een vroege duik het bed in. Was nodig om even bij te slapen na de martelgang van de heenreis. We verblijven iets boven Kaapstad dus is het maar een half uurtje rijden naar het "waterfront" waar de boot naar Robben eiland vertrekt. Eenmaal aangekomen op de boot blijkt dat er toch wel een aardige deining is op weg naar het eiland. Gelukkig geen zeezieke kinderen aan boord. Toch blijkt het nog 3 kwartier varen voor de 11 km wat het eiland uit de kust ligt. Allereerst een rondrit met de bus over de historie van het eiland....hier zien we de eerste Afrikaanse pinguïns...deze zijn mooi vast te leggen maar de springbok die we daarna zien is te snel voor onze camera. Het verhaal van het eiland(was eerst lepra eiland, en daarna een eiland voor gevangenen) is al even indrukwekkend als het feit dat een aantal gevangenen van toen nu de rondleidingen geven. De gevangenis is oud maar niet speciaal. Maar het feit dat Nelson Mandela hier 18 jaar (1964-1982)in gevangenschap gezeten heeft echter wel. Een mooi stukje geschiedenis voor een ieder die in de buurt is een must. Na de bootreis terug en een heerlijke hotdog tussendoor gaan we op weg naar Boulders Beach, pinguïn kolonie halverwege onze eindbestemming kaap de goede hoop. Deze Afrikaanse pinguïn verblijft hier in grote getale. Van erg dichtbij te spotten van oud tot pas geboren. Erg leuk om te zien. Na onze kleine vrienden gaan we op weg naar het meest zuidelijke puntje van zuid-Afrika. Hier komen de Indische en Atlantische oceaan bij elkaar. De vuurtoren bezocht als hoogste punt voor enkele mooie foto's en natuurlijk het bord 'kaap de goede hoop' gezocht voor de foto met ons hele gezin. Hier spotten we verschillende struisvogels en een blesbok (opgezocht want we wisten het niet)

1. Irma:
    18 juli 2017
    Te leuk om jullie zo te volgen. Prachtig geschreven.