Dag 17 San Francisco

5 augustus 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Zowel Tessa als Koen zijn toe aan een beetje uitslapen dus we hebben vanochtend extra rustig aan gedaan. We gaan vandaag fietsen(via groupon al in Nederland geregeld) en kunnen ons tot 10 uur melden voor de fietsen. Het is vanaf hier maar een een minuutje of 20 lopen dus we trekken de vroege ochtend volledig in de zen(voor ons doen dan he). Iets voor 10 uur melden we ons bij Alcatraz Bike & tours, erg vriendelijke mensen die ons van 4 mooie fietsen voorzien. Chips telefoon vergeten voor eventuele panne onderweg, dus snel nog even op de fiets heen en weer voordat we aan onze tocht gaan beginnen. Tessa scoort nog een sweater van San Francisco in de tussentijd en we gaan op weg naar Sausalito wat aan de andere kant van de Golden Gate Bridge ligt. Het is behoorlijk fris en bewolkt dat voorspelt niet veel goeds voor de Golden Gate Bridge. We fietsen lekker langs het water eerst richting het " Palace of fine Arts".  Het paleis is voorzien van zuilen en gangen. Voor het gebouw ligt een vijver waar veel vogels en schildpadden zijn. Verder is deze locatie erg populair bij huwelijksparen voor de trouwfoto. Op de fiets en verder richting de Golden Gate Bridge, we fietsen vlakke stukken maar ook redelijk steile stukken door een park. Vlak voor de Golden Gate stoppen we even voor iets lekkers en maken de eerste foto's ........nou ja halve foto's, want de brug ligt helemaal in de mist en je ziet nog niet eens de helft van de brug. Dat is even een tegenvaller maar Sas had ons al gewaarschuwd......de kans dat je de Golden Gate zonder mist ziet is niet zo heel groot. Of het aan de bergen die er omhoog liggen ligt , of de wind van zee, geen idee maar blijkbaar ligt er altijd een sluier van mist overheen. We fietsen hutje aan mutje over de brug heen en je moet goed oppassen want de windvlagen zijn enorm boven op de brug. We redden het tot bovenop en de afdaling richting Sausalito is ingezet. Het gaat heuvel op en heuvel af en we rijden rond 13:00 uur het stadje Sausalito binnen. Ziet er erg gezellig uit maar wat een drukte hier zeg. het lijkt wel of half San Francisco hier op de fiets of met de auto heen gegaan is. Fietsen op slot en we hobbelen een beetje door het stadje heen. We zitten lekker langs het water en we eten wat en genieten van het zonnetje. Heel apart de Golden Gate Bridge ligt volledig in de mist en een stadje verder(5km) zit je heerlijk in het zonnetje aan de waterkant. We twijfelen of we met de Ferry naar de overkant gaan of gewoon lekker op de fiets terug. Na een beetje duwen in de goede richting besluiten we lekker op de fiets terug te gaan. En wat blijkt dat een goede beslissing te zijn geweest, want al fietsend(het dorpje ligt om de hoek) lijkt het erop dat er rond de Golden Gate steeds minder mist aanwezig is. Uiteindelijk zien we de brug en wat blijkt.....helemaal vrij van mist. Wat een mazzel dat we niet met de ferry zijn gegaan want nu kunnen we de brug in volle glorie zien....... Wisten jullie dat de Golden Gate Brug de meest gefotografeerde brug ter wereld is? en dat hier gemiddeld 1 persoon per week van de brug afspringt!!. We komen aan de verkeerde kant van de brug terecht en moeten halsbrekende toeren uithalen(fiets op de nek, van de trap en via voetgangers tunnel) om aan de andere kant van de brug uit te komen. Ook op de terugweg is er nog steeds heel veel wind op de brug maar het lijkt ons wat makkelijker af te gaan(beetje ervaren inmiddels). Als we aan de andere kant van de brug af zijn kunnen we via verschillende plaatsen erg mooie foto's van de brug nemen. We rijden met de wind in de rug langs het strand terug naar onze fietswinkel en melden ons rond 17:00 uur daar netjes binnen de tijd. Nog een wandeling richting ons motel en de dag van vandaag zit er bijna op. We maken nog een laatste wandeling om tijdens de zonsondergang een Kabeltram te fotograferen met op de achtergrond Alcatraz. Zowel Tessa als Koen vinden dat leuk maar niet de moeite waard om nog een wandeling aan te wagen. Helemaal goed, het was vandaag een leuke dag (alles in de rust) met een mooie fietstocht over de Golden Gate Bridge(Tessa vindt de Brooklyn in New York trouwens veel mooier) Morgen laten we een mooi en relaxed San Francisco weer achter ons en zakken langzaam af richting Los Angeles

1. Ed en Eef:
    5 augustus 2019
    Wat een belevenis weer! En zo'n mazzel met de brug(en de juiste keuze 😊)
    Goede reis naar Los Angeles 😘
  2. Irma:
    5 augustus 2019
    Wat een reis en zo mooi omschreven, we reizen zo maar mee😍