Dag 16 San Francisco

4 augustus 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We gingen zonder een wekker te zetten gisteren naar bed. Moet wel zeggen dat ik vanochtend iets meer lawaai heb gemaakt dan normaal. We liepen gisteren door San Francisco heen en zagen elke keer bij de kabeltram een ongelofelijke lange rij staan. Sas en ik hebben het gevoel als we er een beetje op tijd heen moeten gaan en hopelijk dan niet zo lang moeten wachten. Krijgen toch een paar boze blikken van Tessa(wat maken jullie een lawaai) maar het betekent wel dat we weer redelijk op tijd op pad kunnen. Na een continental breakfast (glaasje jus'dorange, koekje in plastic en een stukje fruit) gaan we gelijk richting de kabeltram. Na een kwartiertje lopen(bult op en af) zien we de tram al staan......de machinist deelt de eerste kaartjes al uit. Sas heeft al uitgezocht dat we links voor buiten de tram moeten hangen om het beste uitzicht te hebben. Check we kunnen zo doorlopen, kaartje kopen en present links voor aan de buitenkant van de tram. Nog geen minuut later gaan de belletjes rinkelen en daar gaan we. Wat een gave tocht is dit, over een glooiend landschap van San Francisco gaan we de bulten op en af en kunnen perfecte foto's van ons en de omgeving maken. We hebben specifiek deze tram genomen omdat deze ons redelijk aan de andere kant van de stad brengt(en dat scheelt een heel stuk lopen). Wat een goede keuze om zo vroeg te gaan(we zien de grote rijen een paar uur later alweer staan). Tessa heeft nog een paar winkels waar ze graag heen wil en die zijn gelijk aan het einde van de tramhalte dus die pikken we gelijk even mee(en de koopjes zijn geslaagd). Vanaf hier gaan we het lijstje van Sas weer af en beginnen bij Union Square. Klein parkje in het midden van de stad waar veel tekeningen en schilderijen te bewonderen zijn, aardig maar niet heel bijzonder. Vanaf daar lopen we richting Chinatown, deze wijk is de de grootste buiten azië. We zoeken allereerst de grote groene toegangspoort (ingang Chinatown) en lopen daarna de wijk in op zoek naar wat hebbedingetjes en genieten van de mooie muurschilderingen. We gaan lekker eten bij een restaurantje en bezoeken de " Golden Gate Fortune Cookie Factory". Dit is een van de laatste plaatsen waar deze geluks cookies nog op traditionele wijze gemaakt worden. We pikken de oudste boeddhistische temple van het westelijk halfrond nog even mee voordat we de wijk weer uit gaan. Blijft altijd leuk om door Chinatown heen te lopen. Via Huntington park waar je heerlijk relaxed in het zonnetje kunt zitten lopen we naar de " Painted Ladies" . Dit is best nog wel even een wandeling maar het is de moeite waard volgens Sas. De serie Fullhouse(voor de ouwetjes onder ons) is hier opgenomen. De rij huizen die je altijd in de serie ziet kun je vanuit het park aan de overkant mooi op de foto krijgen met de skyline van San Francisco op de achtergrond. Via een straatfeetje halverwege de terugreis komen we rond 16:00 uur weer aan bij ons motel. We pakken even een lekkere borrel voordat we rond half 6 weer op pad moeten, want we hebben de avond excursie van Alcatraz geboekt. We komen na een stevige wandeling(toch weer iets te laat vertrokken) mooi op tijd voor de boot aan. Hopende op een mooie zonsondergang vanaf de boot richting de Golden Gate Bridge......nou volstrekt kansloos want alles hangt in een dikke laag mist. Alcatraz is van 1907 tot 1963 een gevangenis geweest met Alphonse "Al" Capone als bekendste crimineel die hier heeft gezeten. De beslissing om van Alcatraz een gevangenis te maken kwam vanwege de afgelegen ligging en de sterke stromingen in de baai, die het zo goed als onmogelijk zouden maken om te ontsnappen. De film " Escape from Alcatraz" bewijst het tegendeel(wat nooit officieel van hogerhand bevestigd is) Het is inmiddels allemaal redelijk in verval geraakt en tegenwoordig is het eiland een beschermd gebied. We kregen daar een rondleiding met audiotour door alle vertrekken en de cellen wat we allemaal erg indrukwekkend vonden. We keren na een mooie excursie en wederom een stevige wandeling voldaan huiswaarts. We springen lekker onder de douche en doen een strikje om de topdag vandaag.

1. Opa en oma:
    4 augustus 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie ,iets om nooit te vergeten. Wij gaan in het klein nu ook een rondreis maken op de fiets richting. Doesburg. Veel plezier nog groetjes. Mapa