Dag 14 Yosemite

2 augustus 2019 - Midpines, Verenigde Staten

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen......het is ons gelukt✔️. Gisteravond toch maar besloten om de wekker een beetje op tijd te zetten. Laatste dag dat we in een park zijn dus proberen we er alles uit te halen. Kwart voor 8 in de auto en half 9 rijden er het park in, heerlijk op tijd en parkeerplaatsen genoeg. De eerste stop is bij de "Bridalveil" waterval. We kunnen prima helemaal tot bij de waterval komen en worden op de foto gezet door een landgenoot. Mooi begin maar er staat nog meer op het programma😊. Een klein kwartiertje verder parkeren we de auto voor voor een trail(wandeling door de bergen). De "Mist trail" is een km of 5 lang en voert door de bergen naar de "Vernall" waterval. De naam van deze trail komt van het laatste stuk, hier loop je zo dicht langs de waterval dat je als ware door de mist loopt. Het gevolg is dat je hier dan ook gewoon nat van wordt. De heenweg heeft zoveel mooie plekjes(want je loopt het hele stuk langs het water op). Kleine watervalletjes, mooie vergezichten en een prachtige tocht over grote rotsblokken en kleine trappetjes. Na een kleine 2 uur klauteren en klimmen komen we bovenaan en zien het water van dichtbij met grof geweld naar beneden vallen. We genieten even lekker van al het spektakel en bekijken hoe we het beste terug kunnen. We hadden halverwege een tip van een vrijwilliger gekregen om boven langs de waterval terug te lopen en daarna pas weer af te dalen. Dat lijkt ons ook een goed plan en we starten het  2e deel van de tocht. We lopen  nog een heel stuk verder omhoog en komen ver boven de waterval uit. Op deze manier kunnen we hier nog prachtige foto's maken. We dalen af door de bossen en komen na bijna 4 uur 😳weer terug bij onze auto. De tocht van van Sas van een km of 5 is dik verdubbeld. Wat een super mooie tocht was dit, een echte aanrader. We sterken even aan met een meegenomen broodje en gaan dan weer op pad naar "Glazier Point". Dit is een tocht van 20 miles door het park naar het hoogst gelegen punt van Yosemite. Koen en Tessa vinden het niet erg om nu in de auto te gaan zitten want die willen de beentjes wel even ontspannen. Een mooie rit naar boven en daar aangekomen hoeven we maar een klein stukje te lopen(eigenlijk willen de kids niet mee maar gaan toch na een beetje aandringen). Gelukkig zullen we maar zeggen want na wat foto's bovenop gemaakt te hebben moet ik even mijn portemonnee uit de auto halen voor een ijsje. Al teruglopend zie ik een beer lopen in het bos beneden. Wat 😍, zo op gehoopt maar eigenlijk nooit geen rekening mee gehouden dat we deze echt zouden zien. Hardlopend Tessa en Koen opgehaald en gelijk terug gelopen voor wat foto's en filmpjes . Sas later opgehaald want die was naar boven gelopen om daar foto's te maken. Gelukkig allemaal op tijd om de zwarte beer te zien. Sta ik naast een vrijwilliger van het park en die zegt: geniet ervan want ik ben al 30 jaar vrijwilliger en heb nog nooit een beer van zo dichtbij gezien. Wat een ongelofelijke mazzelpikkies zijn we toch😊. We genieten nog even van de beer die een oude omgevallen boomstam uit elkaar trekt om insecten te zoeken. Als de beer verdwijnt in het bos gaan wij als laatste actie naar het Mariposa Grove om reuzensequoia's te bekijken. Het is een ritje van een half uur wat grotendeels wordt gevuld met de zwarte beer die we net gezien hebben. Deze reuzen sequoia's kunnen ettelijke duizenden jaren oud worden en staan bekend als de zwaarste bomen ter wereld.  "De Washington tree" en de "Grizzly Giant" staan hier en behoren tot de 30 grootste reuzensequoia's ter wereld. Wat een reuzen zijn dit, je moet het fototoestel op panorama zetten om er een foto maken van te maken. We zijn voldaan en beginnen aan de terugreis, we zijn wat uit het lood geslagen op de kaart (door de sequoia's) voor de terugreis en daarom duurt deze bijna anderhalf uur. We eten dan ook maar gelijk onderweg wat en aangekomen bij onze ingerichte tent wordt er gedoucht en vallen de kinderen bijna gelijk in slaap. Sas en ik genieten nog even na onder het genot van een 🍸 en een 🍺 van onze laatste top dag in Yosemite.

1. Opa en oma:
    2 augustus 2019
    Hetverhaal van je hebt beren gezien is voor jullie dus uitgekomen. Zo te lezen is het dus weer een prachtige dag geweest. Hier ook een prachtige dag alleen heeft het hier laat in de middag gehoost, dus sproeien was niet nodig. Dus nu op naar de laatste week. Veel mooie dagen nog. Groetjes. Mapa