Maandag 7 augustus

7 augustus 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Wat hebben we gisteren lekker gegeten bij chappucino's. Tip van de eigenaresse van ons huisje. Wat een lieve vrouw, geboren uit 2 Nederlandse ouders uit Oosterbeek. Mogen ook nog langer blijven. Hadden we stiekem door laten schemeren want onze fietstocht begint pas om 1 uur en het is nog geen uur rijden. De kilometers zitten er bijna op. Naar Johannesburg en nog een beetje heen en weer daar dus nog een 100-150 en dan is het klaar. Paniek!!!!!, Sas leest de mail en ziet dat ons laatste huisje dicht is en dat de boeking gecanceld is. (We werden gisteren gebeld tijdens het eten van een vreemd nummer, dus niet opgenomen)WTF, gaat de hele reis zo strak als een scheerlijn qua accomodaties en de laatste loopt te kutten. We krijgen via booking.com een alternatief in de mail aangeboden, alle tentakels weer uit om te kijken of de ligging goed(veilig )is. Hebben ze WiFi enz, enz. Het alternatief is een prima keuze en we boeken gelijk, mail terug gestuurd en als het goed is handelen ze het allemaal netjes af. We zien het wel, het belangrijkste is dat we vanavond kunnen slapen. Half uurtje later krijgen we al bericht terug dat alles geregeld is. Werkt toch goed(ondanks late annulering) goed bij booking.com.We ontbijten heerlijk in het zonnetje voor onze blokhut. We hebben al weet ik niet hoelang prachtig weer. Afhankelijk hoe hoog we zitten qua accommodatie koelt het in de avond erg af anders blijft het heerlijk. Om half 11 vertrekken we naar Johannesburg om een fietstocht te gaan maken door o.a de sloppenwijken van Soweto. De reis erheen duurt toch langer dan gedacht maar zijn op tijd vertrokken. Eerst krijgen we een traditionele lunch voor geschoteld. Een homp brood waar we een gat in moeten maken en waar we kip of rundvlees met groente in gegoten krijgen. Half 2 vertrekken we nadat we onze fietsen uitgezocht hebben. SoWeTo staat voor South West Township. Sloppenwijken van Johannesburg in allerlei soorten en maten. Totaal leven hier tussen de 1,8 en 2,5 miljoen mensen. En het wordt steeds groter en groter.We rijden door de armste sloppenwijken waar in de huizen geen stromend water en toiletten aanwezig zijn. Het water loopt gewoon de weg op(zand) want een straat is er niet. Watertappunten en toiletten zijn beschikbaar op bepaalde plaatsen in de wijk voor iedereen. Afval wordt centraal op bepaalde punten in de wijk neergelegd(berg) en wordt eens in de 2,3 of 4 weken opgehaald. Je kunt wel nagaan hoe dat moet ruiken. Ook rijden we door delen waar het allemaal beter geregeld is. De huizen en de wegen zijn er van steen. Tussen de 30 en 40 % van de bevolking is er werkeloos. Op de lange termijn lijkt het beter te gaan mede door het feit dat school(totdat je echt gaat studeren) gratis is. En alle medische zorg is voor iedereen vrij van kosten. De bekendste straat in SoWeTo is Vilakazi street waar zowel Nobelprijs winnaar Nelson Mandela als ook Desmond Tutu aan hebben gewoond. We sluiten de tour af met een lokaal biertje. Op naar ons alternatieve onderkomen. Hoe dichter we bij komen hoe meer we hopen dat het allemaal goed gegaan is. En als je een voorgevoel hebt, komt het vaak ook uit. We melden ons aan en in gebrekkig Engels mogen we wel binnen komen maar het huisje is niet vrij....neeeee, niet op het laatste toch nog. Wat blijkt, appartement is dubbel geboekt. Er zitten gewoon mensen in. De bewaker belt met de eigenaresse en tijdens mijn telefoon gesprek met haar wil ze ons wel helpen. We moeten alleen wel een 20 min geduld hebben want ze is onderweg van het werk naar huis. Daar horen we het hele verhaal, fout van booking.com die met haar gebeld heeft en heeft hun probleem bij haar in de schoenen geschoven. Niet netjes maar wij zijn wel blij want ze weet misschien nog wel wat. Achter haar aan scheurend door Johannesburg komen we aan bij de Road Lodge die gelukkig nog 2 kamers voor ons heeft. Wat een lieve vrouw die ons zo graag wilde helpen( moet er niet aan denken als ze niet was gekomen). Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, zeker nadat we naar de Mac zijn geweest voor het eten. We pakken de hele auto uit om alles klaar te maken voor onze terugreis. De tijd om uit te checken is morgen pas om 11 uur......heerlijk. Geestelijk voorbereiden op de lange terugreis.

1. Hetty Rossel:
    8 augustus 2017
    Hoi familie,
    Het was weer een leuk verhaal om te lezen wat jullie allemaal
    beleefd hebben.
    wij wensen jullie een goede reis naar het vliegveld en een goede vlucht!
    Groetjes van opa en oma Rossel