Dag 5 New York

24 juli 2019 - Central Park, New York, Verenigde Staten

Het is half 8 en we worden langzaam wakker. Sas doet de lamp in de kamer aan om de kids vast langzaam te laten wennen. Koen vindt het allemaal prima en is niet onder de indruk. Tessa schrikt wakker en zit rechtop....het regent toch niet 😳. Die zit nog half in de vloedgolf van gisteravond 😂
Tijdens het wakker worden wordt de strategie voor vandaag alweer bepaald. We willen in ieder geval 911 memorial doen want hier kunnen we pas na 14:00 in en vrezen dat vanwege het tijdstip een lange wachtrij. We beginnen in de wijk Soho (South of Houston) wat we de Washington Square Arch bezoeken. Dit is een soort Arc de Triomphe maar dan op z'n Amerikaans. Via het smalste huis van Manhattan gaan we naar het appartement waar veel scènes van Friends zijn opgenomen. Een kleine tussenstop voor wat lekkers hebben we bij Magnolia Bakery. Zo het eerste deel zit erop, terug de metro in en richting Chinatown. Hier gaan we voor wat snuisterijen en de plaatselijke lekkernij "Dumplings". Sas heeft hier een toppertje op de kaart aangekruist. We moeten bij Vanessa's Dumplings zijn, deze hebben we snel gevonden. De bestelling is zo gemaakt en nu afwachten wat er komt. We hadden (weet niet waarom😬) gefrituurde hapjes verwacht. Wat er komt is alles behalve gefrituurd, blijkt dus gestoomd te zijn. Het ziet er eigenlijk niet uit maar het was heerlijk. Al moet ik zeggen dat de rest van de familie het niet helemaal met me eens is. We weten nu voor de rest van ons leven wat Dumplings zijn😂. We steken even over van Chinatown naar Little Italie om een pop art schildering van Audry Hepburn te bekijken. Weer terug in Chinatown gaan we nog naar een buddist center waar de grootste budda van New York staat(5 meter hoog) en pakken daarna de metro richting 911 memorial. Benieuwd wat we daar voor rijen aantreffen zo midden op de dag. Verbaasd kijken we bij aankomst naar de rijen, dat valt eigenlijk heel erg mee. We laten onze New York pas zien en kunnen zo via een lege rij doorlopen en gelijk naar binnen. Wat een indrukwekkend eerbetoon aan de slachtoffers van de 911 ramp. Tegelijkertijd heel erg confronterend de schoenen, fietsen en kleren van de overledenen. Schokkende telefoongesprekken van hulp zoekende mensen en foto's van mensen die van weet ik niet hoe hoog gewoon uit het raam springen om aan het vuur te ontkomen. Verder is het mooi om te zien dat gedeeltes van de oude Twin Towers bewaard zijn gebleven en een plaats hebben gekregen in het 911 memorial. Teveel om alles op te noemen wat we gezien hebben maar een bezoek meer dan de moeite waard. We wandelen een klein stukje door en komen aan bij Wall Streeft, het financiële hart van New York en Amerika. We zoeken de typerende stier (the Bull)op om mee op de foto te gaan. Als slot pakken we de metro richting Chelsea Market om lekker te gaan eten. Verdiend na weer een lange dag in de Big 🍎. Voldaan ploffen we op het bed van ons hotel neer en komen tot de conclusie dat we allemaal behoorlijk pijn in de poten hebben na 5 dagen New York 😬. Nog één dagje en dan door naar Las Vegas. Het wordt geen latertje vanavond.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fred:
    24 juli 2019
    Goh zeg wat leuk om de verslagen te lezen.. Heel wat bekeken .....mooie plek New York.
  2. Ed en Eef:
    24 juli 2019
    Indrukwekkend lijkt me.
    Echt leuk om zo een beetje mee te reizen.
    Ik voel mijn voeten zelfs een beetje 😉