Zaterdag 5 augustus

5 augustus 2017 - Graskop, Zuid-Afrika

De dag dat we krugerpark uitgaan en op weg naar de panorama route. Kleine 200 km rijden en dan begint de route met als eindpunt graskop waar we overnachten. We starten iets na 7 uur om toch voldoende tijd voor de route te hebben. Halverwege de route zegt koen, in hoedspruit is toch Jessica het nijlpaard? Klopt, hadden we gehoord van Nederlanders die we tegen kwamen in st lucia. Dat is een nijlpaard wat tijdens een overstroming van de moeder is gescheiden en gered door een familie wat aan de rivier woont. Deze familie heeft het dier opgevoed maar wel altijd terug de natuur in laten gaan. Dit nijlpaard leeft gewoon in het wild(rivier langs het huis) en is gewoon tam. We besluiten om hier als tussenstop heen te gaan(tip van koen) en wat voor een goede tip is dit. Als we het op de goede manier doen, kunnen we het dier gewoon eten geven en aaien. Hoe leuk is dat? En als toetje mogen de kinderen en de vrouwen Jessica een kus geven. Helaas lelijke kerels mogen niet. Dat zo'n imposant beest (bijna 1100 kilo) zo lief kan zijn. Wat een bijzondere ervaring. Mooi vastgelegd op de foto. Daarna nog een uurtje rijden richting de panorama route. We beginnen met de 3 rondavels, een erg mooie rotsformatie die uitgesleten is door 2 rivieren en de vorm heeft van een formatie rondavels. Daarna berlin en lisbon falls. Natuurlijke watervallen in een geweldig landschap. Daarna is Bourke's luck potholes aan de beurt. De blyde en treur rivier hebben hier in het landschap enorme kolkgaten(potholes) uitgeslepen in het gesteente. Erg mooi om te zien. Als ultieme stop om te eten gaan we naar de Potluck Boskombuis. Een heel klein eet tentje aan de rivier waar je heerlijk Afrikaans kan eten. Daar is niks teveel aan gezegd, uitzicht helemaal top en het eten was heerlijk!!!Daarna wonderview en Gods window, wat een fenomenaal uitzicht had moeten zijn viel een beetje tegen. Is wel mooi maar niet mooier als 100 andere uitzichten welke we bijna dagelijks onderweg zien. De laatste stop voor graskop is Pinnacle rock, een soort dennenappel midden in de natuur. Deze is dik 30 meter hoog en van kwartsiet gesteente. Een heel apart stuk steen er zo midden tussenin. Al deze stops op een rij gezet springen de 3 rondavels en bourke potholes ertussen uit en mocht je langs de route willen eten dan weet je het nu. Naar de log cabin (ons huisje) is het nog maar 5 minuutjes rijden. Midden in graskop zitten we in een grote blokhut. Perfecte lokatie en erg groot. Het was weer een lange dag, dus pootjes ophoog en helemaal niks meer.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Irma:
    6 augustus 2017
    In een ruk alle verhalen gelezen. Prachtig, benieuwd naar de live versie. Wat een reis!
  2. Gerrit Rood:
    6 augustus 2017
    Sluit mij bij Irma aan. Wat een mooie verhalen weer!